Karma sınıflar stres yaşatıyor
OCAK-Şubat 2007 tarihli iki aylık Focus Schule dergisi bizde “tabu” kabul edilen ve tartışılmayan karma eğitimle ilgili yeni bir yazı yayınladı.
Dergiye göre karma eğitim, Batı’da “lânetlenmiş” durumda. Kız-erkek karma eğitimin zararları Batı’da eğitim dünyasının kabul ettiği bir gerçek. İdeal bir eğitim ortamı için kız ve erkekler ayrı eğitim görmeli.
Latince, Fransızca, tabii bilimler (fizik, kimya, matematik) dersini kızlar kız sınıfında, erkekler ayrı sınıfta görüyor. Ayrı eğitim pedagojik bir konsept. Karma eğitimin zararlarını yok etmek için geliştirilen bilinçli bir bakış açısı. Kimlik yapılandırılmasına hizmet ediyor.
Münih’te yayınlanan ve iyi bir eğitim dergisi olan Focus-Schule, “karma eğitim”i ele aldığı makalede “ayrı eğitim, birlikte hayat” başlığını kullanmış. Kız ve erkek karma sınıflar stres faktörü. Erkekler, kızlar karşısında “rezil” olmaktansa soru sormuyor, derse katılmıyor veya maçoluk yapıyor, dersi iyi öğrenemiyor ve yeteneğini geliştiremiyor. Aynı şekilde kızlar da erkeklerin bulunduğu sınıfta onlara karşı mahcup olmamak için çekingen davranıyor ve derse daha az katılıyorlar.
Özellikle sözel derslerde kızlar daha yetenekli. Bu derslerde erkek, öğrenciler kızlarla yarışamıyor. Fizik, kimya, matematik, bilgisayar derslerinde erkekler önde, kızlar onlara yetişemiyor.
Okulda erdem sayılan “söz dinleme, sessiz oturma, düzgün yazma” konusunda kızlar her zaman daha başarılı. Gürültü patırtı, ders bozucu davranışlar, lâf atma gibi negatif sayılan davranışlarda erkekler daha önde. Bu davranışlar, başarı sıralamasını belirlerken önemli faktör. Özellikle bayan öğretmenler, derste rahatsızlık veren davranışlara tepki gösteriyor, kimi zaman da nasıl tepki göstereceklerini şaşırıyorlar. Anlaşılmama, erkek öğrencilerin bayanlara karşı mesafeli durmasına yol açıyor, ama evde, okulda, çocuk yuvasında bayan eğitimcilerle birlikteler.
“Kız ve erkeklerin farklı yetenekleri, farklı problemleri var. Bunları şöyle sıralamak mümkün:
1. Kızlar çoğunlukla çalışkan, düzenli, dikkatli; ama kendilerine daha az güven duyuyorlar.
2. Düzenlilik ve çalışkanlık gibi ikinci derecede önemli erdemler konusunda başarılar ile dikkat çeken kızlar, zekilik konusunda daha az kendilerini gösteriyorlar. Erkekler, zekâlarını daha iyi gösteriyor, bunun yanında dağınıklık ve başarısızlıkları dikkat çekiyor.
3. Tabii bilimlerde kızlar, daha başarısız. Matematik ve fizik derslerinde sınıfta erkekler olmazsa daha başarılı oluyorlar. (Ausburg’ta yapılan araştırma bunu ortaya koyuyor.) Özellikle fizik, kimya gibi derslerde erkeklerle yarış söz konusu olduğunda geri çekiliyorlar. Eğer bu dersler mecburi değil de seçmeli olursa, kızlar bu dersleri seçmiyorlar. Fen dersleri seçmeli değilse okul ilgi çekici olmaktan çıkıyor, kızlar meslek alanını kendilerine kapatıyorlar.
4. Okulda çok başarılı olsalar da kızlar, okuldaki başarıyı meslek hayatlarına taşıyamıyorlar. Kızlar, çalışma hayatında erkeklere göre daha az kazanıyorlar.
5. Ergenlik çağına kızlar daha erken yaşta giriyor, bir çok gelişmeyi daha önce tamamlıyorlar.
NETİCE OLARAK KARMA EĞİTİM ZARARLI
1. Türkiye’de karma eğitim tabulaştırılırken Almanya, İngiltere ve Amerika’da karma eğitimin kızlara zarar verdiği tespit ediliyor ve yeni kararlar alınıyor. 2. Almanya’da karma eğitimi mecbur tutan okul yönetmelikleri değiştirildi, yönetmeliğe matematik, kimya, fizik, bilgisayar, elişi, dil ve edebiyat derslerinde kızların ayrı eğitim yapmasını sağlayan maddeler kondu.
3. Birçok eyalette fen derslerinde ayrı eğitim başlatıldı, 1992’den beri Kuzey Rheinwestfalen’de okullarda cinsel tacizin önlenmesi için öğretmenlere hizmet içi kurslar veriliyor.
4. Karma eğitimin kızlara zarar verdiğinin anlaşılmasından sonra Amerika’da kız okulları öğrenci akınına uğruyor.
Batı’da, karma eğitimi, tek ve vazgeçilmez doğru kabul eden yok. Ama bizde durum farklı. Batı’daki araştırmaları aktarıp düşüncenizi söylediğiniz zaman “o kafa” diyerek tu-kaka ilân ediliyorsunuz. Batıda kız-erkek ayrı eğitim trendi yaşanırken 2001 yılında zamanın Milli Eğitim Bakanı Metin Bostancıoğlu bütün okul, kurs ve dersanelere karma eğitim mecburiyeti getirdi. Kamuoyu Milli Eğitim Bakanı Hüseyin Çelik’ten Batı’daki gelişmeleri görmesini ve çağın tersine yayınlanan yönetmeliklerin düzeltilmesini bekliyor.
Batıda olduğu gibi bizde de:
1. Karma eğitim masaya yatırılmalı, kız ve erkeklere verdiği zarar araştırılmalı.
2. İsteyen veli çocuğuna ayrı eğitim aldırabilmeli.
3. Okul, kurs ve dersanelere getirilen karma eğitim mecburiyeti kaldırılmalı.
4. Geleneksel kız ve erkek okulları yeniden açılmalı ve güçlendirilmeli.
5. Bilimsel araştırmaları görmeyen at gözlüklülere itibar edilmemeli, Almanya ve Amerika’daki araştırma sonuçlarına “o kafa” diye takanlara itibar edilmemeli. -