Gönderen Konu: İslam Fıkhında Müzik  (Okunma sayısı 12572 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı demir

  • aktif okur
  • **
  • İleti: 162
  • Mücahid ve Muhacir olalım...
İslam Fıkhında Müzik
« : 11 Haziran 2008, 12:13:51 »

a) Müzik (Musiki): Müziğin tanımına geçmeden önce şu konuya işaret etmekte fayda vardır. Halk arasında müzik ile musiki birbirinden farklı şeylerdir, müzik haram olsa da musiki haram değildir şeklinde yanlış bir kanaat vardır. Halbuki iki terim arasında bir fark bulunmamaktadır. Müzik musikinin günümüzde değiştirilerek kullanılan şeklidir.

Müzik; aslen Yunancadan gelen ve sözleri besteleme, çalgı aletlerini kullanma sanatları için kullanılan bir terimdir.

Akademik bir ilim dalı olarak da Nağmelerin birbiriyle uyumlu olup olmamasını, nağmeler arası geçecek sürenin miktarının (bölümler arası susma) inceleyen ve bununla güzel bir beste ortaya çıkarma sanatıdır O halde müzik çalgı aletleriyle bir makama veya günümüzdeki şekliyle notalara uygun biçimde sesler çıkarmaktır. Bu sözlü de olabilir sade çalgı da olabilir.

Teganni-Ğina: Arapça Ğan-na fiili kökünden gelir ve vezinli sözleri terennüm (nağmeli) etme manasına gelir. Ğina veya teğanni vezinli veya vezinsiz sözleri nağmeli bir şekilde söylemeye denilir. Bu da müzikli olduğu gibi müziksiz bir şekilde olur.

Azf-Meazif: Bu kelime de Arapça da aze-fe kökünden gelir. Bir çok manası vardır. Konumuza dahil olabilecek sözlük manaları arasında ses çıkarmak, uğultu, gök gürültüsünün çıkardığı uğultu, rüzgar eserken çıkan sesler manasına gelir. A-ze-fe fiil kökünden türetilen mi-zef ve çoğulu meazif de çalgı aleti-aletleri manasında kullanılır.
a) Bu hususta delil olarak gösterilen ayeti kerimeler:

1) Lokman süresi 6. ayetinde Allahu Teala şöyle buyuruyor: İnsanlardan kimileri vardır ki -bilgisizce- (insanları) Allahın yolundan saptırmak ve onunla alay etmek için eğlence sözlerini (lahvel-hadis) satın alırlar. İşte onlara aşağılayıcı bir azap vardır.

Ayeti kerimede geçen lahvel-hadis eğlence sözü, boş sözler- İbn Mesud (ra) tarafından şarkı, el-ğina ile tefsir edilmiştir.

İbn Cerir et-Taberaninin rivayet ettiğine göre Ebus-Sahba el-Bekri şöyle diyor: Abdullah b. Mesud'a lahvel-hadisin ne olduğunu sordum, şöyle cevap verdi: Kendisinden başka ilah olmayan Allaha yemin ederim ki şarkı-ğinadır Bu tefsir İbn Abbas, Cabir b. Abdullah, İkrime, Said b. Cüberyr, Mücahid, Mekhul, Amr b. Şuayb ve Ali b. Buzeymeden de nakledilmiştir.

Hasan el-Basride bu ayetin şarkılar ve çalgılar hakkında nazil olduğunu söylemiştir. Ancak Dahhak ve Abdurrahman b. Zeyd b. Elsem lahvel-hadisten kastın şirk olduğunu söylemişlerdir.

Taberi ise: Allah yolundan alıkoyan her türlü boş ve batıl sözdür şeklinde bir tercih yapmıştır.

İmam Kurtubi ayeti kerime hakkında şunları nakleder: Bu ayeti tefsir eden İbn Mesud üç defa kendisinden başka ilah olmayan Allaha yemin ederek bundan kastın şarkı-ğina olduğunu söylemiştir

El-Kasım b. Muhammed (Tabiinin meşhur yedi fakihinden biri) şöyle der: Şarkı batıldır, batılda ateştedir.

2) Necm süresi 59, 60, 61. ayeti kerimeler de Allahu Teala şöyle buyuruyor:Şimdi siz bu söze (Kuran) mi hayret ediyorsunuz. Gülüyorsunuz da ağlamıyorsunuz!? Ve kafa sallıyorsunuz.

Ayette geçen ve kafa sallıyorsunuz, dalıyorsunuz diye tercüme edilen samidun şarkı olarak tefsir edilmiştir.

İbn Kesir tefsirinde; İbn Abbas şu görüşü nakleder: İbn Abbas dedi ki: Bu şarkıdır, Yemende kullanılan bir lehçedir. İsmid Lena nın manası bize şarkı söyle demektir.

Hz. Ali, Hasan el-Basri, İkrime, Mücahid ise samidunu gafilun yani gaflettesiniz şeklinde tefsir etmişlerdir.

3) İsra suresi 64. ayetinde Allahu Teala şöyle buyurmaktadır: Sesinle onlardan gücünün yettiklerini yerinden oynat Ayette geçen sesinleden kasıt Mücahide göre şarkı, çalgı aletleri ve eğlencedir. Dahhaka göre de: Zurna ve çalgı aletleridir.

İbn Abbas, Katade ve İbn Cerir ise: Allaha isyana götüren her şey şeklinde tefsir etmişlerdir.

Abdurrahman b. Ganem el-Eşari anlattı ki: Bana Ebu Amir veya Ebu Malik el-Eşari, -VAllahi bana yalan da söylemedi- Rasulullah (sav)in şöyle dediğini anlattı: Ümmetimden bazı insanlar olacak (onlar) zinayı, ipeği, içki ve çalgı aletlerini helal göreceklerEbu Musael-Eşari (ra)den:

Rasulullah (sav) şöyle buyurdu: Her kim şarkı dinlerse ona, cennet ehlinden olan Ruhaneyin şarkısını dinlemesine izin verilmez. Ruhaneyn kimdir diye sorulunca, Rasulullah (sav): Cennet ehlinin parlak gözlüsüdür buyurdu.

3) Ebu Malik el-Eşariden: Rasulullah (sav) şöyle buyurduğunu işittim: Ümmetimden bazı kimseler şarabı içecek ve ona başka bir isim verecekler. Başları ucunda çalgılar çalınacak, şarkıcı kadınlar şarkı söyleyecek Allah onları yerin dibine batıracak, bazılarını domuz ve maymuna çevirecek.

Hadisi İbn Mace, İmam Ahmed, I, 235, İbn Hibban sahihinde, Deylemi Süneninde, Tayalisi de Süneninde rivayet etmişlerdir. Hadis şahitleriyle beraber sıhhat derecesindedir. (Neylül Evtar, c.8, s. 433)

Hadisleri kısaca izah edecek olursak, Allahu Teala mübah işleyen bir insanı bu fiilden dolayı yerin dibine batırmaz, domuz veya maymuna çevirmez. Özellikle maymuna ve domuza çevirme İsrail oğullarının Allahı aldatma yoluyla Allaha isyanlarının bir cezasıydı.
Abdullah b. Ömer (ra)den: Rasulullah (sav) şöyle buyurdu: Allah içkiyi, kumarı, Kube (davul) ve gubayra (tambur, ud, kaval, manalarına gelir) yı haram kıldı. Her sarhoş edici şeyde haramdır.
Şarkı ve Müzik Hakkında Selef Alimlerinden Nakledilen Bazı Sözler:

Fudayl b. İyad: Şarkı zinanın basamağıdır.

İbrahim en-Nehai: Müzik kalpte nifakı yetiştirir.

İbn Cüreyc: Şarkı dinleme, insanı kendine ve şamataya esir eder. Kalbi bozar ve Allahın azabını kazandırır.

Abdullah b. Mesud: Müzik, suyun bitkileri bitirdiği gibi kalpte nifağı bitirir.

İbnus-Salah: Çalgı aletleri ve şarkılar icma ile haramdır.
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              Hülasa kardeşlerim müzik yani  raks ve sema haramdır.rabbimin razı oldugu kullarından oluruz inşAllah rızasına muvaffık kul olmayı nasip etsin wesselam....       
« Son Düzenleme: 12 Haziran 2008, 01:14:52 Gönderen: isra »
Çok işte çırak olacağına , bir işte usta ol....

Çevrimdışı Eymen

  • Moderatör
  • araştırmacı
  • *****
  • İleti: 313
Ynt: İslam Fıkhında Müzik
« Yanıtla #1 : 04 Mart 2009, 22:37:51 »
İmam-ı Gazali hazretleri buyuruyor ki:
Bir kimse İslamiyet'e uymaz, Allahü teâlânın düşmanı olan nefsine uyarsa, kalbi bozulur. Çalgı dinlemek ve her günahı işlemek nefsi kuvvetlendirir. Salim, temiz kalb müzikten zevk alamaz. Müzik nefsi kuvvetlendirip, harekete getirip zararlı olur. (Kimya-i saadet)
Zaman bir kılıçtır; sen onu kesmezsen, o seni keser.

Çevrimdışı Muhibbi01

  • Yeni üye
  • *
  • İleti: 1
Ynt: İslam Fıkhında Müzik
« Yanıtla #2 : 12 Haziran 2009, 03:35:46 »
..
« Son Düzenleme: 13 Kasım 2021, 02:36:06 Gönderen: Muhibbi01 »