Kurban etini nasıl paylaşmalı, nelere dikkat etmeli? Kurban eti paylaşılırken dikkat edilecek
hususlar nelerdir? CEVAP Şunlara dikkat etmelidir: 1-
Eti tartarak, eşit olarak paylaşmak gerekir. Tartmadan bölüşüp helalleşmek
caiz olmaz, faiz olur. Altı kişiden dördüne et ile birlikte bir bacak,
beşinciye et ile birlikte derisi, altıncıya et ile birlikte başı verilirse,
tartmadan paylaşmak caiz olur. Yedinciye bir şey koymak gerekmez. Yağ,
sakatat ve yenilen her şey paylaşılır. 2- Kurbanın etini eşit olarak tarttıktan sonra, paylaşmak için kur’a çekmek iyidir. Bir malı, ortaklar arasında taksim etmek için, kur’a çekmek caiz ve sünnettir. 3-
Taksim etmeden pişirip, ortaklar müşterek yeseler caizdir. 4-
Yedi kişi, kurbanlık ineği birisine teslim edip, (Kesmeye, kestirmeye, etini dilediğin gibi sarfetmeye,
seni umumi vekil ettik) deseler, umumi vekil olan bu kimse, bölüştürmeden
etin tamamını da kendisi alabilir veya herhangi bir kimseye verebilir. 5-
Mutfakları bir olan baba oğul, kestikleri kurbanı, tartıp paylaşmaları
gerekir. Yukarıda bildirildiği gibi, her birine, et ile birlikte bacak
veya derisi veya başı verilirse, tartmadan da paylaşmak caiz olur. 6- Hayvanın boğazında yemek
borusu, hava borusu ve iki yanda birer kan damarı vardır. Bu dört borudan
üçü bir anda besmele ile kesilmelidir. Kurt, koyunun bu 3 damarını kopardıktan
sonra yetişip hayvan bıçakla kesilse de artık yenmez. 7- Koyunun karnını yarıp, yavrusunu
çıkardıktan sonra, o yaradan ölürken kesilse de yenmez. 8-
Müslüman bir kimsenin kesip, gayrı müslimin yüzdüğü kurbanın etini yemekte
mahzur yoktur. 9-
Kurbanın ve her hayvanın şu 7 yeri yenmez: Akan kanı, zekeri, husyeleri
[koç yumurtası denilen yerleri], bezleri [guddeleri], safra kesesi,
dişi hayvanın önü ve idrar kesesi [mesanesi] 10-
Canlı hayvanın her parçası haramdır. Kesildikten sonra, kendine zarar
vermeyen kimsenin pişirmeden yemesi caizdir. [Mesela çiğ köfte, sucuk
ve pastırma yemekte mahzur yoktur.] 11-
Canlı olup olmadığı kesin olarak bilinmeyen hayvan, kesildikten sonra,
kan çıkarsa ve hareket ederse, eti yenir. Bunların ikisi de yoksa, yenmez.
12-
Makam sahibine saygı için kesilen hayvan leş olur. Sevip saydığı kimse
gelince sırf ona saygı için hayvan kesmek caiz değildir. “Eğer falanca
zat gelirse, Allah için bir hayvan keseceğim” derse, o zat gelince kesilir.
O hayvan adak olduğu için, etinden kesen ve zenginler yiyemez. Fakirlere
verir. Yolcuya, misafire, bir makam sahibine yedirmek niyetiyle hayvan
kesmek caiz ve sevaptır. Çünkü misafire ikramda bulunmak, ziyafet vermek
sünnettir. 13-
Kurban etini, kesen de yiyebilir. Fakir olsun, zengin olsun, herkese
de verebilir. Etin üçte birini evine, üçte birini komşulara, gerisini
fakirlere vermek müstehaptır. Hepsini fakirlere de verebilir. 14-
Kurban etini, evinde 3 günden fazla bırakabilir. Kurban sahibi zengin
değilse, çoluk çocuğunun et ihtiyacını karşılamak için hepsini evinde
bırakabilir. 15-
Hayvan kesildikten sonra eti telef olsa [mesela yansa, köpekler yese],
vacip sakıt olur. Tekrar kesmek gerekmez. Kan akıtmakla vacip yerine
gelmiştir. 16-
Kurbanın hiçbir yeri satılmaz. Eğer bir kısmı satılırsa, satılan kadarının
bedelini tasadduk etmek gerekir. Fakat kurbanın
eti ile yenecek bir şey alınıp yense, o miktarı tasadduk
gerekmez. 17-
Dört mezhepte de, gayrı müslime zekat verilmez. Ama Hanefi’de zimmi
olan gayrı müslime kurban eti de verilebilir, Şafii’de verilmez. 18- Ortaklardan birisi kurban
kesmeden ölse, hissesi mirasçılarına verilir. Bir evde, bütün aile bireyleri için kurban kesiliyor. Kurban
kesilip eve geldikten sonra taksim edilmeden annemize herkes kurbanını
hediye etse taksim işinden kurtulur muyuz? Taksimde göz kararı kâfi
midir? CEVAP Faiz olur, haram olur. Her parçanın yanına ayak, baş ve deri
konursa tartmadan taksim yapılması caiz olur. Mesela 7 kişi ortak varsa,
dört kişinin hissesine birer ayak konur, birinin yanına baş konur, birininkine
deri konur, biri de ötekilerden farklı olur yani boş olur. Eğer ortak
dört kişi ise birer ayak koymak da yeterlidir, beş kişiyse birine de
baş veya deri konur. Biri adak, biri akika, biri vacip olan bayram kurbanı, biri
nafile, biri ölü için, biri de Peygamber efendimiz için kurban kesmek
istese, bir inek kesebilirler mi? CEVAP Evet kesebilirler. Yedi kişiye kadar ortak olmak caizdir. Kurbanlık ineğe en az ve en çok kaç kişi ortak girebilir? CEVAP
Bir ineğe yedi hisseye kadar girilir. Yani 1,2,3,4,5,6,7 kişi
girebilir. 3 kişi girerse inek üç hisseye bölünür. Dört kişi girerse
dörde bölünür.
İki kardeş bir dana almışlar. Bunlar çocukları
için şimdiye kadar akikalarını kesmemişler.
Şimdi akika kesmenin müstehap olduğunu öğrenmişler. Aldıkları kurbanlık
dana için akikaları için de niyet edip aldıkları
bu kurbana katılıp akikalarını kesebilirler
mi? Adağı olan birisi böyle alınmış bir kurbana adaklarını da dahil
edebilir mi? CEVAP Akika, vacip, adak hepsi katılır. Ancak
ilk alırken yedi kişiye kadar ortak olmak niyetiyle hayvan alınmalıdır.
Sırf kendisi için alıp da sonradan başkasını ortak etmesi mekruh olur. Kurbanı kesen kasaba bir para veriliyor.
Bu parayı bir kişinin ödemesinde ve sonra herkesin payını ödemesinde
ya da bu parayı veren kişinin eksik ya da fazla, önce ya da sonra bu
paraları kurban sahiplerinden almasında veya almamasında bir mahzur
olur mu?. CEVAP Hepsi caizdir. Bir kişi öder, diğerlerinden
alabilir, isterse almayabilir. Ortak kurbanın başını ortaklar, dilenciye verse, kalanını taksim
caiz mi? CEVAP Evet. Üç ortak, farklı para verip kurban alsalar caiz olur mu? CEVAP Birine düşen para, 1/7 den az olmazsa, caiz olur. Kurban eti tartılmadan paylaşılıp, herbiri diğerine, mendil, defter, kalem gibi bir şey verse, paylaşma sahih olur mu? CEVAP Evet sahih olur. Seferi olan vekil, vekaleten kurban kesebilir mi? CEVAP
Vekilin seferi olmasının önemi yok. Bayramda annem, babam, eşim ve ben birisi evli
ikisi üniversitede okuyan oğullarım için (toplam 7 kişi oluyor) dana
kurban kesmek istiyorum. Kurbanın parasını ben vereceğim. Bu kurbanın
bedeli olan parayı onlara tek tek verip onların
kurban alınması için bana vekalet vermesi mi gerek yoksa ben onlara
birer haklarını hediye kurban mı edeyim? CEVAP Sizin onlara onların size para hediye etmesi gerekmez.
Sadece herbiri, (Benim için bir
kurban kesmeye veya dilediğine kestirmeye seni umumi vekil ettim) demeleri
yeter. Vekil asıl gibidir, kendi parası ile de keser. Aynı aileden olan kızı ve torunları 5 kişi kurban
için bir sığır satın alıyorlar. Bu kurbana sonradan 7 hisseye tamamlamak
için, nine ve dedelerini de ortak ediyor fakat onlardan para almıyorlar.
Yalnız kestikten sonra, pay edip parayı veren kız ve torunları 5 hisse
olarak pay ediyorlar. Bu şekilde dede ve ninelerini de kurban sevabından
yararlandırdıklarını söylüyorlar. Bu şekilde olan bir kurbanda 7 kişiye
paylaştırılması mı gerekir yoksa onların yaptığı gibi 5 pay olarak ayrılabilir
mi? Dede ve ninelerinin "kanına kurban" olarak girdiklerini
söylüyorlar. CEVAP Beşe bölünmez yediye bölünür. Dede ve ninelerinin
"kanına kurban" olarak girdiklerini söylemeleri uygun değil.
Etlerini almayabilirler ama normal kurbana girerler. Parasını kim verirse
versin önemi yok. Kurbanlık bir dana aldığımızda, bu danadan
4 pay vacip kurbanı, 3 pay kurban adağı olacak şekilde paylaşabilir
miyiz? Bu şekilde adak ve kurban borçlarımızı ödeyebilir miyiz? CEVAP Evet ödemiş olursunuz. Kurban da 7 kişi
bir sığır kestik. Hayvanın belli bölümlerini göz kararı paylaşsak. Caiz
olur mu? CEVAP Göz kararı ile olmaz,
tartmak lazım. Yahut altı parçanın herbirine, baş, ayak ve deri konursa
yedinci boş olur. Böylece tartmadan da paylaşılabilir. Ben 3 pay adak,
1 pay vacip, annem, 1 pay vacip, kardeşim 1 pay vacip ve hanım 1 pay
vacip, kurbanımızı almaya karar verdik. Bu kurbanı kesip dağıtırken
adak olan kısmını nasıl, vacip olan kısmını nasıl ayırmalıyız? CEVAP Herkes payını alır.
Siz üç pay alacağınıza göre sizinkiler adak, ötekiler vacip kurbandır.
Siz adakları istediğiniz fakirlere verirsiniz 150 milyon lira ben, 650 milyon da arkadaş katıp bir inek aldık. Eti, para nispetinde mi paylaşmak gerekir? CEVAP Evet. Kurbanlık ortak inek
alırken arkadaş eşini de kattı. İneğe 1 milyar verdik. 500 milyonunu
o, diğer yarısını da ben verdim. Ancak eti nasıl paylaşılır? CEVAP Etin yarısı sizindir.
Kalan yarısını da arkadaşın, hanımı ile paylaşır. Kurbanı henüz bölüşmeden,
bir kısmını tartıp ortaklara vermek caiz mi? CEVAP Evet. Birkaç kişi ortak olarak aldığımız ineği, kurban ettikten sonra, etini tartarak paylaştırmak şart mı? Göz kararı ile paylaşmak kâfi gelir mi? CEVAP Hayvan, kesilince kurban
edilmiş olur. Ancak eti dinimizin bildirdiği şekilde paylaşılmazsa,
haram işlenmiş olur. Paylaşmadan, hediye etmek de caiz olmaz. Tartmadan
paylaşılırsa faiz olur. Göz kararı ile paylaşmak kâfi gelmez. “Hakkımı helal ettim veya sana hediye ettim”
deseler de caiz olmaz. Faiz olmaması için eti
tartmalı, eşit olarak paylaşmalıdır. Taksimi mümkün
olan bir şeyde, ortak olanların hisselerini ayırmadan önce, hiç kimseye
hediye etmeleri de caiz değildir. Her birine et ile birlikte deri veya
bacak yahut baş verilirse, tartmadan paylaşmak caiz olur. Bunun için
deri ortağın birisine, bacaklar dört ortağa, baş da ortağın birisine
verilir. Kuyruk, ciğer, işkembe, böbrek gibi organların hepsi bir kişiye
veya hepsine paylaştırılabilir. Yani bunların etten ayrı özelliği yoktur.
Yahut her biri diğerlerine bir defter, ikincisi bir mendil gibi şey
de verirse tartmak gerekmez. Kurban etini kavurma yaparak saklamak günah mıdır? Kurban eti
üç günden fazla evde bırakılmaz mı? CEVAP Kurban etini üç günden fazla saklamanın mahzuru yoktur. Etin
üçte birini eve ayırıp, üçte birini komşulara, gerisini de fakirlere
vermek müstehaptır. Kurban nisabına malik bir kimse, geliri ile güç geçiniyorsa,
etin hepsini kavurma yapıp, birkaç ay et parasından biriktirerek gelecek
yılın kurban parası olarak saklaması ve böylece kurban kesme sevabından
mahrum kalmaması çok iyi olur. Kurban bayramında çocuğunu sünnet ettiren kimsenin, kurban
etinden misafirlere ikram etmesi caiz midir? CEVAP Kurban etini, sünnet merasiminde misafirlere ikramda mahzur
yoktur. Geçen yıl kurbanlık
bir boğa, kesilirken kaçıp sokakta birçok şeye zarar verdiği için kurşunlanmıştı.
Ayağı da kırılmıştı. Ancak ölmeden önce kesilmişti. Bunun eti yenir
mi ve kurban sahih olur mu? CEVAP Ölmeden önce
kesildiği için eti yenir ve kurban da sahih olur. Akika ,vacip
ve adak kurbanı için hisseye giren bir kimse akika ve adak kurbanı hisselerine
ait payları aile olarak yiyebilir mi? CEVAP Adaklar yenmez. Fakirlere dağıtmak gerekir. Akika yenir. Fakir, ölen babası için
bayramda kestiği kurbandan yiyebilir mi? CEVAP Yiyebilir. Yalnız adak
yenmez. Kurban adayan,
bayramdan önce kesse, sonra da bayramda kesileceğini öğrense, bayramda
da keseceği için bunu yiyebilir mi? CEVAP Evet. Kurban etini
yemek için bekletmek lazım mı? CEVAP Kesilir
kesilmez yenilebilir. Bir iki gün bekletilirse et tatlılaşır. Kestiğimiz kurbanın etini veya bir sadakayı kötü kimselere vermek caiz midir? CEVAP Caiz ise de, iyi kimseleri
tercih etmek gerekir. Kesilen kurban, verilen sadaka, yapılan her iyilik
çeşitli belaları önler. Sadakanın fazileti çoktur. Hadis-i şeriflerde
buyuruldu ki: (Suyun ateşi söndürdüğü gibi, sadaka da günahları yok eder.) [Tirmizi] (Sadaka vermekte acele edin; çünkü bela sadakayı geçemez.)
[Beyheki] (Sadaka, kabir azabından korur. Kıyamette de sahibini himayesi
altına alır.) [Beyheki] (İyilik ömrü artırır, sadaka günahları giderir ve kötü ölümden
korur.) [Taberani] Malı çok olup da zekat,
sadaka vermeyen kimse, sıkıntı içinde yaşar. Hadis-i şerifte, (Gerçek fakir, malı olduğu halde sadaka vermeyendir)
buyuruluyor. Az da olsa vermeye alışmalıdır! İmam-ı Şafii hazretleri,
(Almayı seven, vermekten hoşlanmayan kimselerle arkadaşlık etmek uygun
değildir) buyuruyor. Peygamber efendimiz yemin ederek, (Sadaka malı eksiltmez, sadaka vermekle mal
eksilmez) buyuruyor. Sadaka verenin malının bereketi artar. Az malı
çok iş görür. Hadis-i şerifte, (Gizli-açık
çok sadaka verin ki rızkınız bollaşsın, yardıma mazhar olasınız ve duanız
kabul edilsin) buyuruluyor. (İbni Mace) Hacca gidenler kurbanlarını
kestirdikten sonra, suudiler kurbanları toprağa gömüyorlarmış.
Yalnızca kurban kesilip eti kimseye verilmeyip atılırsa kurban
ibadeti yerine getirilmiş olur mu? CEVAP Kurban etini başkalarına verme mecburiyeti yok, mecburiyet kanın akmasıdır. Suudiler yani vehhabiler bütün ehl-i sünnet müslümanlara müşrik yani kâfir diyor ve müşrikin kestiği yenmez diyor, onun için toprağa gömüyorlar. Şimdi Afrika’ya ve başka ülkelere götürüldüğünü duyduk. Avrupa’da güya hayvana
eziyet olmasın diye, hayvanı şoklayarak bayılttıktan sonra kesiyorlar.
Etini yemekte mahzur var mıdır? CEVAP
Böyle kesmek, hayvana eziyet ise de, ölmeden önce kesildiği
için etini yemekte mahzur yoktur.
Bir cihaz imal edilince, bunun nasıl kullanılacağı,
buna nasıl bakım yapılacağı, bunu yapan tarafından açıklanır. Allahü
teâlâ da, bütün mahlukatı yaratmış, nasıl hareket etmeleri gerektiğini
de bildirmiştir. Canlı cansız her şeyi insanların istifadesi için yaratmıştır.
Hayvanların kesilmesini ve nasıl kesileceğini Allahü teâlâ bildirmiştir.
Eğer hayvanı dinimizin bildirdiği şekilde kesmek zulüm olsaydı, elbette
Allah bunu emretmezdi. Çünkü Allah hiçbir mahluka zulmetmez. (Nahl 33)
Bir kimse, birine iyilik
etmek için çok yorulsa, yorulmasından şikayet etmez, aksine hizmet ettim,
iyilik ettim diye zevk alır. Parasını kaybeden kimse, üzülür. Fakat
bunu isteyerek bir hayır kuruluşuna, bir fakire veren kimse ise buna
sevinir. İşte bunlar gibi, kurban
da, bir Müslümana faydam oldu diye sevinir. O acı ona zevk verir. Ölüm
acısı, dünya acılarının hepsinden daha acıdır. Bir kimse uyku hapı içerek
veya narkozla her tarafı uyuşturulduktan sonra da ölse, çok şiddetli
olan ölüm acısını duyar. Fakat bazı müminler, kurşun yağmuruna tutulsa,
bu acıyı duymaz. Hadis-i şerifte buyuruldu ki: (Şehid ölüm acısını duymaz.) [Beyheki] Bunlara acı duyurmayan Allahü teâlâ, günahsız olan hayvanların acı çekmesini emreder mi? Hayvanları kesin buyurur mu? Allah’ın yarattığına, Allah’tan daha merhametli kimse olamaz. Kurbanı kesince karnından
yavru çıkınca ne yapılır? CEVAP
Kurbanı kesince, hayvandan çıkan yavru diri ise, yenmesi için,
ayrıca kesmek gerekir. Fakat kurban sahibi yavrunun etinden yemez, yerse
kıymetini fakire sadaka olarak vermesi gerekir. Yavruyu diri olarak
tasadduk etmek müstehaptır. Kurbanın karnından çıkan yavru, ölü ise
yememeli.
|
Anasayfaya dön | Konulara dön |
Sadakat.Net©İslami web hizmetleri |