Haram iyi niyetle haramlıktan çıkmaz

 

Hocanın biri, ("Ameller niyetlere göre" hadisine göre, müzik, iyi niyetle dinlenirse haram olmaz) dedi. Doğru mudur?

CEVAP

Asla doğru değildir. Bu sözü söyleyenin bir hoca olmaması gerekir. Veya bir yanlış anlama var. Cahilce bir söz olup, dinen çok yanlıştır. Çünkü müzik, haram ise, haram iyi niyetle de işlense helal olmaz. Mesela kuvvetlenmek için içki içilmez. İçki içen, namaz kılmaya kuvvet bulmak niyeti ile içiyorum dese bir kıymeti var mıdır? Bir fahişe de, niyetim sadece erkeklerin ihtiyacını gidermektir dese, iyi niyetle onlara yardım ediyorum dese, zina haram olmaz mı? Bildirilen hadis-i şerif mubahlar içindir. İmam-ı Rabbani hazretleri buyuruyor ki, (insanların çektiği sıkıntıların bir sebebi de kötü din adamlarıdır.) Size, dinimizi doğru öğrenmek için Seadet-i Ebediyye kitabını okumanızı tavsiye ederiz. Bu kıymetli eseri www.hakikatkitabevi.com adresinden okuyabilir ve temin edebilirsiniz.

 

Ney çalmayı, raks etmeyi, ilahi dinlemeyi seviyorum. Bu yüzden beş altı kişilik bir grup oluşturmayı düşünüyorum. Sizce bir mahzuru var mı?

CEVAP

Bizce bir mahzuru olup olmaması hiç önemli değil. Bizce ile sizce ile din olmaz. Bu hususta kıymetli kitaplarda bildirilenlere bakalım: 

Allahü teâlânın aşkı ile dolmuş, evliyanın büyüklerinden olan Mevlana Celaleddin-i Rumi hazretleri, ney ve başka hiçbir çalgı çalmadı. Musiki dinlemedi ve raks etmedi. Zikrin kalb ile, sessiz olacağını Mesnevi’de bildirmektedir. (S. Ebediyye)

 

Raks ile, söz ile [şarkı, çalgı ile] başkalarını eğlendiren şahit olamaz. (Mecelle m. 1705)

 

Teganni [çalgı] ile şarkı söylemek ve dinlemek haramdır. Tekkelerde ilahiler okuyarak raks etmek, oynamak, dönmek haramdır. Şimdi, dinden haberi olmayan fasıklar, böyle tarikatçılık yapıyorlar. (Fetava- Hindiyye 5/352)

 

Allame Zahirüddin bin Cafer diyor ki:

(Mevlidde, salihlerle salevat okumak, her zaman sevaptır. Fakat, buna haram karıştırmak, mesela çalgı, şarkı, raks gibi şeyler yapmak büyük günah olur.)

Büyük âlim ibni Arabi hazretleri Fütuhat-ı Mekkiyye kitabında, raks ile ve dönerek olan simanın yasak olduğunu bildirmiştir. (Mektubat)

 

Sima esnasında raks günahtır. (Merec-ül-bahreyn)

Kitab-ül-kırare’deki hadis-i şerifte, kıyamet alametleri sayılırken, (Kur’an-ı kerim mizmardan, [çalgılardan] okunur) buyuruluyor. (Tergib-üs-salât)

 

Zikrederken dönmek, el çırpmak, def, dümbelek, ney çalmak günahtır. (Tahtavi)

 

Ney de, diğer çalgılar gibi asla caiz değildir. Eğlence ve para kazanmak için şarkı söylemek haramdır. Her çalgıyı çalmak ve dinlemek, raks etmek caiz değildir. (R. Muhtar)

 
İlahiler kalbi yumuşatır

Kaside, ilahi, hasta olmayan kalbi yumuşatır, haram olmaz. Sima için, ihtilaf vardır. Fakat, çalgı çalmak ittifakla haramdır. (MakamatMazheriyye)

 

Hak sevgisi ile sima dinleyen sıddık, nefse uyup dinleyen zındık olur. (Siyerül-aktab)

 

Sıkıntı gidermek için, kendi kendine nağme okumak caizdir. Fakat, başkalarını eğlendirmek için okumak haramdır. Her çalgı haramdır. (Ahlak-ı alaiyye)

 

Kur’an-ı kerimi teganni ile okumak haramdır. (Dürr-ül-münteka)

 

Ney ve başka hiçbir çalgı çalmamış olan Hz. Mevlana, (Dudağını ve damağını oynatmadan [kalbinden] Rabbin ismini söyle) buyurdu. (Mesnevi)

 

Abdullah-i Dehlevi hazretleri buyurdu ki:

(Sima [güzel ses], evliyanın kalbindeki kabzı [sıkıntıyı] basta [rahatlığa] çevirir. Gafillerin sima dinlemesi, fıska yol açar. Hiçbir çalgı caiz değildir.) [m. 85]

 

Kaside, ilahi, mevlid dinlemek, hasta olmayan kalbe rikkat verir. Çalgı çalmanın haram olduğu, icma ile bildirildi. (MakamatMazheriyye)

 

Keyf ve eğlence için, her çalgıyı çalmak ve dinlemek haramdır. Yalnız savaşta, askerin moralini kuvvetlendirmek için, bando, mızıka çalmak ve bunlara sulhta da hazırlanmak ve düğünlerde davul, def çalmak caizdir. Mescidlerde her çalgı haramdır. (Ukud-üd-dürriyye)

 

Klasik müzik dinlemek caiz mi?

CEVAP

Klasiği de, moderni de, her çeşidi, tasavvuf müziği denilen kısmı da haramdır.

 

Kanunla, defle, cazgı ile, v.s. ile ilahi söylemek uygun mudur? Veyahut hangileri ile ilahi söylemek caizdir?

CEVAP

Hiçbir çalgı aleti ile ilahi söylemek caiz değildir, def ile de caiz değil, hatta âlimler böyle söyleyen kâfir olur demişlerdir. Piyasanın yapması ölçü olmamalıdır. Tasavvuf müziği diye caiz olan bir müzik yoktur.

 

Dinimizde müziğin haram olduğunu biliyoruz. Ama hangi durumlarda müzik yani çalgı caizdir?

CEVAP

Hiçbir durumda caiz olmaz. Sadece bazı marşlar caizdir. Bayramda, hac yolunda ve savaşta davul çalmak caizdir. Düğünlerde davul, zilsiz def, sahur davulu, belli yerlerde, okullarda, milli ve siyasi toplantılarda, bando, müzika, mehter ile milli ve askeri marş çalmak caizdir.

Müzik dinlemenin haram olduğunu biliyorum, ama ben müzik dinlediğim zaman sıkıntılarımdan kurtuluyorum. Bu durumda müzik dinlemek caiz mi?

CEVAP

Ben içki içince veya afyon vesaire gibi uyuşturucu alınca çok rahatlıyorum diyenlere de rastladık. Zaten rahatlamasa içki içmez, uyuşturucu kullanmaz. Bazı hırsızlar da hırsızlık yapmayınca rahatsız olurlar. Fahişe de zina etmeyince rahatlamaz. 

Haram işleyince rahatlamak dinde ölçü olmaz. Zaten kitaplarda müzik dinleyen zamanla morfinman gibi olur, dinlemese rahatsız olur yazıyor. Morfin kullananlar da böyle uyuşturucu almayınca sağa sola saldırıyorlar, içince rahatlıyorlar. Haramlardan medet ummamak gerekir. O rahatlamayı başka yollardan aramalıdır.

 

Acaba müzik, çalgı aletleri kullanmak kadar, müzik, çalgı aletlerini dinlemek de günah mıdır?

CEVAP

Evet isteyerek dinlemek de büyük günahlardandır. Bir yerden geçerken duymak günah olmaz.

 

Müzik çalınmış teybi, radyoyu iyi işte kullanmak caiz mi?

CEVAP

Evet.

 

Müzik kasetini evde bulundurmak mekruh mu?

CEVAP

Evet.

 

Ebussüud Efendi, tasavvuf ehline sert davranıp, idamlarına fetva vermiş mi?

CEVAP

Büyük din âlimi Ebussüud Efendi hazretlerinin tasavvuf ehline sert davrandığı iddiası doğru değildir. Ancak tasavvuf ehlinin içine karışan sapık tarikatçılar için ve (Tasavvufta yüksek dereceye varanlar için, din teklifleri kalkmıştır. Onlar için helal ile haramın farkı yoktur) diyenler için sert davranmış ve bunların, fitne çıkarma, İslamiyet’i yıkma faaliyetlerinden dolayı, idam edilmelerine fetva vermiştir.

İslamiyet’ten ve tasavvuftan haberi olmayan kimseler, dini, dünya kazançlarına alet edip tasavvufa, hatta ibadetlere, mistik bir hareket olarak müzik sokmuşlardır. Dinimizde tasavvuf müziği diye bir şey yoktur.

 

Cep telefonun melodilerinin bir kısmı müzikli olduğu için hükmü nedir? Yani bu melodileri çaldırmak müzik dinlemek oluyor mu?

CEVAP 

O da müziktir. Düz olanını tercih etmelidir.

Müzik eşliğinde dini bir şiir okumak caiz midir?

CEVAP 

Caiz değildir.

Anasayfaya dön Konulara dön
Sadakat.Net©İslami web hizmetleri