Mehmet Emre Fetvalar

Faiz

2248 - Soru: Bizim buradaki (Almanya) tasarruflarımıza verilen banka faizleri helâl midir, kullanabilir miyiz?
Cevap: Alman bankalarından aldığınız faizleri kendinize sarfetmemenizi tavsiye ederim.
2249 - Soru: Faizi kullanmak helâl midir, değil midir?
Cevap: Müslümana faizin her çeşidi haramdır.
2250 - Soru: Faiz kaç nevidir?
Cevap: Faiz iki çeşittir: Ribai fadl, ribai nesie. Ribai fadl, tartılan veya ölçülen şeylerin kendi cinsi ile peşin olarak ve fakat ziyadesi ile satılması ile meydana gelir. Ribai nesie ise, bu gibi şeyleri veresiye olarak mübadele etmektir. İsterse mübadale edilen iki mal birbirine eşit olsun.
2251 - Soru: Türkiye'deki bir bankada bulunan parasının faizini kabul etmeyen ve bankada bırakmak istemeyen bir kimse, paranın faizini nereye verebilir?
Cevap: Faiz haramdır. Bu paranın alınması yanlıştır. Ancak talep etmeksizin tahakkuk eden bir faizin bankaya bırakılması da o sistemin daha da güçlenmesi demektir. Bu parayı açlıktan ölecek, giyecek veya yakacaksızlıktan hastalanacak durumdaki bir fakire veya yapılmakta bulunan bir helâ'nın (WC) inşasına verebilir.
2252 - Soru: Benim bir evim var. Orayı kiraya verdim, fakat kiradan almakta olduğum para bana yetmiyor. Ben bu evi satıp bankaya yatırsam orada bana faiz olarak daha çok para gelecek ve bu para (faiz) de bana yetecek. Ben bu şekilde hareket etsem, dinimizce doğru bir harekette bulunmuş olur muyum?
Cevap: Böyle bir davranış, asla caiz görülemez. Münasip bir iş ve alışveriş yolu yapmak varken neden faiz almaktan fayda umulmaktadır? Allah'ın haram kıldığı bir şey, kişinin ahiret sorumluluğunu muciptir.
2253 - Soru: Faizle para alıp kullanmak caiz midir?
Cevap: Değildir. Faizle ilgili muamelelerden son derece sakınmak gerekir.
2254 - Soru: Zeyd, kimseden karz-ı hasen olarak para alamaması sebebiyle, faizden kaçınmak için, başkasından veresiye olarak ve piyasa fiyatından daha yüksek bedelle mal alsa ve bunu da peşin fiyatla piyasadaki rayiç üzerinden bir başkasına satsa ve bu şekilde ihtiyacını görse bunun bir mahzuru var mıdır? Caiz midir, değil midir?
Cevap: Para elde etmek için, veresiye olarak bir malı yüksek fiyata satın almak, bîr alışveriş muamelesi olarak incelenince geçerli sayılırsa da borçlanmaya yol açacağından dolayı kerahet vardır. Faizden kurtulmak için bundan başka çare kalmazsa bu yoldan yürünebilir. Ancak başka bir çare ve imkân mevcut olunca bu muamelede kerahet bulunmaktadır. Bu cevaz, mekruh olarak cevazdır. (Hukuk-ı İslamiyye ve Istılahat-ı Fıkhiyye Kamusu, c. 5, s. 109, madde: 400)
2255 - Soru: Benim 40 bin lira param var. Bir şahsa, "Al şu 40 bin lirayı çalıştır. Buna karşılık olarak bana ayda 800 lira ver" diyorum. Bu 800 lira faiz midir, yoksa bir nevi ticaret midir?
Cevap: Alınacak bu para faizdir. Ticarette kâr ve zarara ortak olmak şartı vardır. Yalnız kâr almak ve fakat zarara iştirak etmemek faiz olur.
2256 - Soru: Bir tüccar, parası peşin olarak müşteriye ucuza satmakta, veresiye alanlara, "Şu zamana kadar bedelini ödemezsen bu kadar fazla verirsin" diyor. Bu, faiz olur mu?
Cevap: Veresiye satışı, alışveriş akdinin yapıldığı sırada, peşinden daha fazlaya satmak mekruh ise de faiz olmaz. Fakat, sizin belirttiğiniz gibi olursa faiz olur. Zira gösterilen müddet içinde ödenmesi gereken para, esas malın karşılığıdır. O zaman içinde ödenmemesi halinde istenilen karşılıksız bedel ise faizdir.

X (Twitter) sayfamız!

X (Twitter) adresimizi takip ederek, her türlü ilmi bilgilendirmeden istifade edebilirsiniz.

Günün Sözü

"“Anne ve babasına veya sadece birine ihtiyarlık günlerinde yetişip de cennete giremeyen kimsenin burnu sürtülsün, burnu sürtülsün, burnu sürtülsün (yazıklar olsun)!” (Hadîs-i Şerif—Müslim)"
Telif Hakkı © 2024 Open Source Matters. Tüm Hakları Saklıdır.
Joomla!, GNU Genel Kamu Lisansı altında dağıtılan özgür bir yazılımdır.